


onsdag 6 november 2024
Ämnesöverskridande Skapande skola-projekt – Nordiska Blåsarkvintetten deltar med Tr’All-fonsar
Lågstadieeleverna i Sollefteå har under höstterminen dykt in i ett inspirerande projekt som engagerat eleverna i allt från sång och drama till matematik och teknik, allt kopplat till Alfons Åberg. - Skolan har ett stort ansvar när det kommer till att låta barn möta olika typer av konst och kultur, säger musikläraren Barbro Näsström.
I Sollefteå har lågstadieeleverna på Prästbordets skola och Rödsta skola jobbat hårt under höstterminen. De har förberett sig för att Nordiska Blåsarkvintetten ska besöka dem genom att öva på sångerna om Alfons själva. När workshoppen ”Tr’All-fonsar” drar igång sjunger de tillsammans med sångerskan Maria Eriksson och kvintetten spelar till. Musikerna visar också upp sina instrument och berättar vad de heter. Workshoppen är en av aktiviteterna Musik Västernorrland erbjuder för skola under läsåret.
För att starta upp arbetet i Sollefteå ombads en skolbibliotekarie göra en introducerande presentation om Alfons Åberg. Presentationen som både handlade om böckerna och författaren Gunilla Bergström såväl som diskussioner om hur en familj kan se ut och var en familj kan bo väckte tankar hos lärarna om att utvidga projektet och arbeta ämnesöverskridande med temat. Musikläraren Barbro Näsström berättar att barnen till exempel har arbetat med matematikbilder och dragit linjer mellan punkter som bildat Alfons helikopter, på tekniken har de funderat på hur Alfons borde ha byggt sin helikopter för att inte bygga in sig själv och i bildämnet har det jobbats med kollage på samma sätt som bilderna i böckerna. Eleverna har också dramatiserat en del av berättelserna och på svenskan har det blivit en del textanalys.
- Det är många krångliga ord i de här sångerna så vi har pratat om vad de egentligen betyder, berättar Barbro.
I SO har klasserna arbetat en hel del med värdegrundsarbete runt Alfons, och här finns hjälp att få på ett enkelt sätt.
- Det finns hur mycket som helst redan färdigt på nätet, så man behöver inte uppfinna hjulet en gång till, menar Barbro.
Men framför allt har eleverna sjungit. Hela elva sånger har de övat in och när Nordiska Blåsarorkestern till slut kommer på besök kan de sjunga med i melodierna om Alfons, Molgan, Viktor och Trollkarlen med liv och lust.
- Jag tror att genom att vi har jobbat ämnesöverskridande så sätter sig texterna lite bättre. Även när du läser en bok om Alfons eller jobbar med ett bildprojekt kring Alfons så har du texterna med dig hela tiden. Och framför allt har vi lyckats entusiasmera dem, ler Barbro.
De andra inblandade lärarna tycker också att det varit intressant och givande att jobba ämnesöverskridande och redan nu planeras nästa projekt. Barbro menar att skolan har ett stort ansvar när det kommer till att låta barn möta olika typer av konst och kultur.
- Det är inte alla vårdnadshavare som har möjlighet att ta med sina barn på till exempel bio, teater eller musikupplevelser. Här spelar skolan en viktig roll, avslutar Barbro.