Pil nerPil vänsterPil vänsterPil högerPil högerPil nerStängCoverÖraExterntFacebookFlaggaGoogle+InstagramListaScenkonstvästernorrland LogoDans Västernorrland LogoNorrdans LogoTeatervasternorrland LogoScenkonstvästernorrland LogoNorrdans LogoFilm Västernorrland LogoMusik Västernorrland LogoFörstoringsglasKuvertMenyMenySpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSpelaSkrivareDelaDelningTwitterVimeoYouTube

Scenkonst Västernorrland satsar på Folk och Kultur

Den 7-10 februari deltar Scenkonst Västernorrland i det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur.
– Vi åker dit med både dans- och teaterföreställningar och kommer att finnas på plats på utställartorget. Det här är ett viktigt forum, säger Mikael Flodström, vd.

Det är första gången som Folk och Kultur arrangeras och första upplagan äger rum i Eskilstuna. Syftet är att bland annat att sprida kunskap om kulturens betydelse och vara en mötesplats för det breda kultursamtalet inom alla politikerområden.

Mikael Flodström, vd för Scenkonst Västernorrland, menar att konventet är en viktig arena för det politiska samtalet. Han hoppas på att få träffa alla slags politiker – inte bara dem som definierar sig som kulturpolitiker.

– Det pratas mycket om vad som skapar trygga samhällen och tillväxt. Kultur skapar lyckliga och reflekterande människor som växer. Det är dags att Folk och Kultur tar lika stor plats i diskussionen som etablerade Folk och Försvar, säger han.

Under konventet kommer Teater Västernorrland att ge två föreställningar av Barnen från Frostmofjället och Norrdans kommer att spela Black Forest. Film Västernorrland kommer att visa två av sina samproducerade filmer; Pimplare från Syrien och prisbelönta Champion.

Bolaget kommer också finnas med på utställartorget samt vid fyra tillfällen på arenascenen.

Teaterchef Lena Engqvist Forslund kommer att delta i panelen vid ett seminarium med titeln ”Effekterna av dramatiska villkor”. Seminariet ska belysa utvecklingen av de ekonomiska villkoren för länsteatrarna och hur det påverkar verksamheten.

– Anslagsminskningen påverkar både publiken och konstnärerna. Man riskerar att utbilda konstnärer till arbetslöshet eftersom allt färre får jobb. Men det handlar också om att kulturen ska möjliggöras i hela landet. Publiken ska inte behöva resa till storstäderna för att se större uppsättningar med hög konstnärlig kvalitet, säger hon.

Danskonsulent Annika Högberg deltar också i ett seminarium med namnet ”Europeiska Kulturbarn” och handlar om Eu-projektet CCE, Cultural Children of Europe. Projektet har drivits i Örnsköldsviks kommun med flera deltagande skolor och förskolor och där Annika varit en av flera som arbetat med dans i klasserna.

– Den stora skillnaden jämfört med ordinarie uppdrag i skolan har varit att vi jobbat med en metod som möjliggjort reflektion och utveckling och att jag arbetat med samma klasser under längre tid. Det har varit väldigt utvecklande och gett fina resultat, säger hon.

 

torsdag 1 februari 2018

comments powered by Disqus